فواید انتخاب درب ضد حریق

فواید انتخاب درب ضد حریق

درب ضد حریق ، به درب هایی گفته می شود، که در برابر حریق کاملا مقاوم بوده و از ورود آتش و شعله ور شدن آتش جلوگیری می کند. معمولا چهارچوب اینگونه درب ها از جنس فولاد و روکش درب از ورق فولاد با پوشش رنگ تمام کوره ای می باشد. داخل درب پشم سنگ نسوز عایق حرارتی قرار دارد، که در برابر آتش تا ۴ ساعت در دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد مقاوم است. این درب ها معمولا در راهروها مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که با نفوذ شعله های آتش به راهرو ها افراد حاضر می توانند پشت این درب ها در امان بمانند. از این درب‌ها در مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ ها، فرودگاه‌ ها، ورزشگاه‌ ها و نیروگاه‌ ها، کارخانه‌ ها، کتابخانه‌ ها و حتی درب ورودی آپارتمان‌ ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری ضروری است.

درب ضد حریق چیست؟

معرفی درب ضد حریق

این درب در برابر صدا، آتش و حرات، انفجار و سیل مقاوم بوده و به عنوان درب ضد سرقت هم عمل می کند. درب های ضد حریق از ترکیباتی مانند شیشه، گچ، فولاد، چوب، تخته ورمیکولیت و آلومینیوم ساخته می شوند. بعضی از نمونه های درب های ضد حریق چوبی تا 20 دقیقه در برابر آتش مقاوم هستند. و نمونه ای دیگر از جنس ام دی اف می توانند تا 60 دقیقه در برابر حرارت و آتش مقاومت کنند.

وقتی که درب های ضد حریق نصب می شوند سوراخ ها و درز های اطراف آن ها باید با مواد مقاوم در برابر حرارت و آتش پر شوند. بیشتر درب های ضد حریق به گونه ای طراحی شده اند که در شرایط عادی باز می شوند و در صورت آتش سوزی به طور خودکار بسته می شوند، برخی از درب های ضد حریق هم توسط یک نیروی الکترومغناطیسی باز نگه داشته می شوند که به سیستم زنگ خطر آتش سوزی متصل هستند و در صورت آتش سوزی بسته می شوند.

ویژگی های درب ضد حریق

دسترسی راحت 

معمولاً این درب به رنگ قرمز روشن است  تا در هنگام آتش سوزی و مواقع اضطراری قابل رویت باشد.

مقاومت طولانی در برابر آتش

از جمله مهم ترین فواید درب ضد آتش، مقاومت طولانی مدت در برابر آتش بدون صدمه دیدن و تغییر شکل در مدت زمان مشخص می باشد. این مدت زمان مقاومت بر دقیقه یا  بر ساعت محاسبه می شود.

جلوگیری از نفوذ آتش

درب ضد حریق به عنوان راه خروجی امن از محیط آتش گرفته، به گونه ای است که از نفوذ دود به خارج از محیط جلوگیری می کند وعایق دود می باشد.

عایق صوتی

کاربرد دیگر این درب، استفاده از آن  در اماکنی مانند: مدرسه، تئاتر، استودیو و…  به عنوان عایق صوتی می باشد که از ورود سر و صدا به داخل محیط جلوگیری می کنند به درخواست مصرف کنندگان این نوع درب ها به کار می رود.

جنس دستگیره

طبق استانداردهای تعریف شده بین المللی،  درب های ضدحریق مجهز به دستگیره های آنتی پنیک هستند و به گونه ای طراحی  شده اند که در هنگام آتش سوزی برای خروج اضطراری به راحتی از داخل باز شوند.

انواع درب های ضد حریق

انواع درب ضد آتش

1 ) چوبی

2 ) فلزی

3 ) شیشه خور

4 ) دو لنگه تک باز شو

5 ) تک لنگه شیشه خور

درب ضد حریق چوبی :

درب های ضد حریق چوبی یا دودبند از چوب های خشک روسی ساخته می شوند. ضخامت این درب ها حداقل ۱,۵ سانتی متر می باشد. جداره داخلی این درب ها از فولاد و فضای داخلی از پشم سنگ ( جهت جلوگیری از شعله ور شدن آتش ) پرشده است. در این نوع درب امکان افزایش ضخامت برای ایجاد برجستگی نیز وجود دارد. البته نباید بر روی آن کنده کاری کنیم. نصب درب چوبی هم بر روی چهارچوب فلزی امکان پذیر است و هم چهارچوب چوبی. این کار بستگی به نظر ساختمان ساز دارد. درب ضد حریق چوبی، علاوه بر کیفیت، زیبایی و جلوه خاصی هم ایجاد می کند.

درب های ضد حریق شیشه خور:

درب ضد حریق شیشه خور

این نوع درب در مدل های مختلف کشویی، لولایی و… یا به صورت تک درب یا دو درب ساخته می شوند. کاربرد تمامی این مدل ها بستگی به محل استفاده آن دارد. شیشه های درب های ضد حریق از جنس نسوز می باشد. و برای ساخت  باید برش مخصوصی به ورق داد و نوار نسوز کنار شیشه نیز با دقت بالایی نصب شود چرا که این نوار باید از انتشار دود به نقاط دیگر نیز جلوگیری به عمل آورد. درب ضد آتش شیشه دار معمولا برای ساختمان های پرتردد و ساختمان های عمومی کاربرد دارند. دلیل این امر هم بالاتر بودن هزینه این گونه درب ها می باشد به دلیل اینکه در ساختمان های مسکونی و یا اداری تردد کمتری صورت میگیرد استفاده از این گونه درب ها در ساختمان های مسکونی به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.

درب ضد حریق فلزی :

این درب از ورق های فلزی از جنس گالوانیزه و ورق روغنی  ساخته می شود. و ضخامت انها بالای 6 سانتی متر می باشد. داخل درب های فلزی از پشم سنگ ( به منظور جلوگیری از انتشار آتش ) پر میشوند.

مهم ترین قسمت های مورد استفاده از درب ضد آتش

درب اتاق سرور

اتاق هایی که در آن ها، خوانندگی انجام می شود و از سیستم هایی استفاده می کنند که زیاد داغ می کنند؛ با بالا رفتن دمای هوا و حرارت احتمال اتصالی برق و آتش سوزی  زیاد است . به همین دلیل توصیه می شود،  در این اتاق ها از درب مخصوصی که به درب اتاق سرود معروف است، استفاده شود.

درب بیمارستانی

درب ضد حریق در مکانی مانند بیمارستان که احتمال آتش سوزی به علت استفاده از وسایل الکترونیکی وجود دارد، به منظور پیشگیری و همچنین مراقبت از بیماران باید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بهتر است در بیمارستان ها، برای درب های اتاق عمل و … از درب های ضد آتش سوزی تک لنگه و دولنگه استفاده شود.

درب خروج اضطراری

درب خروج اضطراری ساختمان ها، باید در برابر آتش سوزی و حرارت تا حداقل یک ساعت مقاوم باشند. تا در زمان آتش سوزی افراد بتوانند به موقع و بی دردسر فرار کنند.

درب های ضد حریق چه استاندارد های باید داشته باشد؟

مشخصات بهترین درب ضد حریق

مشخصات فنی درب ضد حریق شامل استاندار های مختلفی می باشد که توجه به آن حائز اهمیت می باشد. با در نظر گرفتن استاندارد ها و الزامات اعلام شده در بند هاي ذيل، می توانید از بین درب هاي عرضه شده، درب مناسب برای پلكان ورودی و خروجی ساختمان انتخاب کنید.

ابزار و يراق آلات مورد استفاده در اين نوع درب ها مي بايست داراي تائيديه مقاوم در برابر حريق از آزمايشگاه هاي معتبر باشند . اين نوع درب ها مي بايست در آزمايشگاه مقاومت در برابر آتش به وسيله كوره مقاومت در برابر آتش مقياس متوسط ( يك متر مربع ) متناسب با ابعاد كوره و قاب دستگاه شامل جزئيات كامل ( لنگه در ، چارچوب ، لولاها ، دستگيره ، قفل و …) مورد آزمايش قرار گرفته و تا دقيقه 120 معيار يكپارچگي برآورده گردد.

مشخصات فنی درب ضد حریق

  • ساخته شده از ورق فولادی
  • پهنای ورق روغنی 2 میلیمتر
  • پهنای لنگه ورق 1.5 میلیمتر روغنی
  • دارای لولای فولادی ضد سایش
  • عایق داخل لنگه از جنس پشم سرامیک یا پشم سنگ
  • پوشش رنگ از نوع الکترواستاتیک
  • قفل آنتی پنیک در انواع مختلف

یراق آلات درب ضد حریق

یراق آلات درب ضد آتش

یراق آلات این درب باید در برابر حرارت و آتش به خوبی مقاوم باشند تا کارآیی درب را افزایش دهند. این یراق آلات با توجه به نوع درب چوبی و فلزی، متفاوت می باشند. دستگیره آن از نوع پنیک می باشد که مقاوم بالایی در برابر حرارت و دما دارد. نحوه کار کردن دستگیره به صورتی است که برای باز کردن درب نیازی به استفاده از دست نمی باشد و در مواقع اضطراری و فرار و می توانید با ضربه زدن با پا درب را باز کنید و به سرعت محل آتش سوزی را ترک کنید.در درب های ضد حریق، از نوعی درزگیر های دود بند استفاده می شود که در هنگام آتش سوزی متورم می شود و مانع عبور دود و گازهای متصاعد شده ناشی از آتش سوزی می شود.

درب های ضد حریق چه ابعادی دارند؟

ابعاد مورد تایید سازمان آتش نشانی به دو قسمت تقسیم بندی می شود.
ابعاد پشت تا پشت چهارچوب ۱۱۰*۲۱۰ سانتی متر
ابعاد پشت تا پشت چهارچوب ۱۰۵*۲۱۰ سانتی متر
ابعاد درب باید برای ساختمان هایی که مجاز به استفاده از در ضد حریق فلزی می باشند گذاشته شود. ابعاد ساب فریم نیز به قرار زیر می باشد:
برای درب ردیف ۱: داخل به داخل ساب فریم یا قوطی فلزی ۱۱۱*۲۱۱ سانتی متر می باشد.
برای ردیف ۲: داخل به داخل قوطی فلزی یا همان ساب فریم ۱۰۶*۲۱۱ سانتی متر می باشد.

خرید بهترین درب های ضد حریق

مجموعه آذین نقش چوب با ارائه بهترین و با کیفیت ترین درب ها به عنوان بهترین عرضه کننده انواع درب در کشور ناخته می شود. این مجموعه با استفاده از بهترین متریال و بکارگیری افراد متخصص در این زمینه همواره بهترین ها را عرضه می کند. با توجه به اهمیت استحکام و زیبایی تلاش شده تا این فاکتورها در کنار استانداردهای لازم لحاظ گردد. در همین زمنیه شما می شتواند برای خرید انواع درب داخلی ، ضد سرقت، فلزی و… با شماره های ذیل تماس بگیرید. تا شما را در انتخاب بهترین ها راهنمایی کنیم.

09192405254
09128630068
02165291932
02142693680

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *